Een eigen webshop voor online verkoop

In deze tijd van Corona richten steeds meer bedrijven zich op online verkoop. Een webshop is dan 1 van de opties, maar er komt vaak meer bij kijken dan op het eerste oog lijkt. Een goed stappenplan is belangrijk om vooraf mogelijke valkuilen te identificeren. Hieronder een aantal aandachtspunten in willekeurige volgorde. PulseMarketing helpt u graag bij het maken van dit stappenplan en uiteindelijk ook de webshop.

  • Heeft u al een website waar voldoende bezoekers komen? Een webshop bouwen op een website zonder bezoekers zal vaak zonde van de tijd zijn. Zorg dus eerst voor voldoende verkeer of denk na over online advertising.
  • Is de huidige website geschikt voor een webshop? Of moet de volledige website vervangen worden zodat er een webshop module aangesloten kan worden? Wij bouwen websites op basis van WordPress, waar zeer eenvoudig en snel een WooCommerce webshop ingebouwd kan worden.
  • Welke producten zijn geschikt om online te verkopen? Niet alle producten kunnen zomaar online besteld worden zonder advies, of de producten zijn te groot om eenvoudig te versturen.
  • Hoeveel producten gaat u online aanbieden? Een webshop met enkele honderden producten is handmatig nog wel bij te houden, maar het wordt al snel veel werk om prijzen, informatie, afbeeldingen bij te gaan houden. Dus denk vooraf ook na over automatische updates van informatie.
  • Welke betalingsvormen wilt u aanbieden.? De standaard in Nederland is iDeal, waarmee iedereen bekend is. Andere betalingsopties zijn er ook, maar die kosten vaak ook meer geld. Pas op met hoge marges voor CreditCard of PayPal. Kies een goede payment service provider, bijvoorbeeld Mollie.com
  • Hoe moeten de bestelling via de webshop bij u binnenkomen? Een e-mail is vaak het eenvoudigste, maar bij veel bestellingen per dag raakt u snel het overzicht kwijt. Een koppeling met uw eigen systeem is soms mogelijk, maar moet eerst uitgezocht worden.
  • Hoe gaat u de klant informeren over de status van zijn bestelling? Dit kan handmatig via e-mail, maar kan soms ook geautomatiseerd worden.
  • Zorg dat de webshop een betrouwbaar keurmerk heeft, en ook up to date is. Een goede klantenservice, bereikbaar ook buiten werktijden geeft vertrouwen. De keuze om iets wel of niet te kopen via een webshop wordt binnen enkele seconden gemaakt. Deze bezoekers zie je ook niet snel terug, dus een gemiste kans op een reguliere klant die vaker iets bestelt.
  • Alleen het bouwen van een webshop is niet voldoende. Wie gaat de webshop bijhouden? Het bijhouden van de webshop is zeer belangrijk en vergt evenveel werk als het eenmalig bouwen. Uiteraard kan PulseMarketing u hiermee helpen d.m.v. een onderhoudscontract of een onderhoudsstrippenkaart.
  • Denk als laatste ook aan zaken zoals een veilige webshop met certificaat, de uitstraling, promotie van de webshop via Social Media, Google Adds en FaceBook adds.

U ziet dat er veel punten zijn waarmee u rekening moet houden. Deze lijst is niet compleet en wij adviseren u daarom graag bij uw online plannen. Daarnaast regelen we de technische zaken, zodat u zicht kunt richten op het verkopen van uw product, zowel offline als online.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *