Betere vindbaarheid voor meer resultaat

Maak uw website of webshop beter vindbaar!

Een mooie en snelle website of webshop is 1 ding, maar als niemand de webshop kan vinden, dan heeft het weinig nut. Dan is het net een winkel in een doodlopende straat, er komt soms iemand langs, maar de grote bezoekersaantallen blijven achter. Dit is echter het meest complexe en lastige deel van een website: voldoende verkeer. Er bestaat namelijk niet 1 oplossing om meer verkeer te krijgen. Uiteraard met betaalde advertenties kan men verkeer kopen, maar voor structureel meer verkeer, moeten er ook structureel en doorlopend activiteiten gedaan worden met als doel een betere vindbaarheid.

Doelgroep definiëren

Je website of webshop richt zich meestal op 1 of meerdere doelgroepen. Wie zijn dit? Wat verbindt ze en waarin onderscheiden ze zicht? De zogenaamde buyer persona is een beschrijving van een persoon die je graag naar je website wil sturen. Dat kan een inkoopmanager zijn, een facilitair manager, de IT-manager, of elke andere rol die invloed kan hebben op het aankoopproces in B2B. Het kan ook de eindconsument zijn welke jouw producten direct kopen kan. Ook hier kunnen we doelgroepen onderscheiden, die op verschillende manieren benaderd moeten worden.

Zoekwoorden bepalen

Bij het bepalen van de juiste zoekwoorden maken we onderscheid tussen short tail zoekwoorden, 1 of 2 woorden, en long tail zoektermen met 3 of meer woorden. Op short tail zoekwoorden heb je meestal een hoog zoekvolume in de zoekmachines, maar de concurrentie is erg hoog. De kans op conversie is dan laag. Bij long tail zoekwoorden, is weliswaar het zoekvolume lager, maar de kans op een hoge positie en dus conversie is hoger. Een goed mix van short tail en long tail zoekwoorden is belangrijk, afgestemd op je doelgroep.

Content maken

Nadat je helder hebt wie je doelgroep is en welke zoekwoorden belangrijk zijn voor je doelgroep, gaan we met de content aan de slag. Bestaande pagina’s herschrijven we en indien nodig maken we nieuwe pagina’s aan, gericht op specifieke zoekwoorden. De teksten zijn goed leesbaar voor de bezoekers, maar bevatten ook een optimale dichtheid qua zoekwoorden.

Linkbuilding

Linkbuilding kan ook wel de mond-op-mond reclame van het internet genoemd worden. Door naar jouw site te linken, vertellen andere websites de zoekmachines dat jouw website of webshop interessant is. Hoe meer websites dit zeggen, des te beter, maar de websites die naar jou linken, moeten wel betrouwbaar zijn en een bepaalde eigen autoriteit hebben.

Naast bovenstaande hoofdtaken, zijn ook de volgende punten van belang voor een betere vindbaarheid. Plaats regelmatig nieuwe en interessante content op de website. Actief zijn op social media en delen van blogs, nieuwsberichten en ander nieuws. Gebruik van e-mailmarketing voor acties en om bezoekers naar de website te sturen. En in sommige gevallen zijn betaalde advertenties in Google of Facebook ook een goede optie, bijvoorbeeld bij nieuwe acties en producten. Het structureel verhogen en vasthouden van het verkeer naar uw website kost veel tijd, maar PulseMarketing kan u hierbij ondersteunen met raad en daad.

Vraag een offerte of kennismaking aan!