Meer bezoekers of meer leads?
Bij PulseMarketing bouwen we voor verschillende doeleinden websites. Waar voor het ene bedrijf een digitaal visitekaartje al voldoende is, kiezen andere bedrijven voor een website die gericht is op lead generation. Maar wat is precies het verschil dan?
- Bij een basis website is het hoofddoel om online gevonden te worden en bezoekers te voorzien van de juiste informatie. De pagina’s zijn opgemaakt zodat de bezoekers snel kan vinden wat hij/zij zoekt en bij verdere vragen zal de bezoeker eventueel contact opnemen direct of via een contactformulier.
- Bij een website geoptimaliseerd voor lead generation, zijn de pagina’s zo opgebouwd dat het doel is om de bezoeker zo veel mogelijk contact op te laten nemen via formulieren. Er wordt bewust content in de vorm van een handig stappenplan, of een klein onderzoek achter een formulier geplaatst.
De paginastructuur en paginaopbouw van een lead generation website probeert de bezoeker continu te verleiden het formulier in te vullen, zodat de content gratis gedownload kan worden. Wanneer er echter met inbound marketing systemen zoals Hubspot of SharpSpring gewerkt wordt, dan houden deze systemen exact bij wat iemand bekeken heeft op de website. Uiteraard met toestemming als de bezoeker de Cookies heeft geaccepteerd. Dit geeft de salesafdeling zeer waardevolle inzichten in wie welke onderwerpen interessant vindt. De ervaring leert dat een ‘spontaan’ telefoontje naar de lead, met de wetenschap dat er behoefte is aan bepaalde producten, de kans voor een succesvolle conversie naar een klant veel groter maakt.
Praktijkvoorbeeld
Als voorbeeld een case op basis van mijn eigen ervaringen met Hubspot. Een bestaande contactpersoon van een multinational had ooit eens iets vanaf de bewuste website gedownload. Sinds die tijd werd het profiel van deze persoon bijgehouden qua bezochte pagina’s. Na een analyse van de bezoekers, kwam deze persoon weer voorbij en bleek deze wederom een white paper gedownload te hebben en de webpagina’s over hetzelfde onderwerp gedurende een week meervuldig bezocht te hebben. Een ‘spontaan’ telefoontje vanuit sales resulteerde in een bezoek aan het hoofdkantoor in London, met als eindresultaat deelname aan een grote tender. Zonder de waardevolle informatie van het websitebezoek, was deze lead anoniem gebleven en had men nooit enige kans gehad de bezoeker om te zetten naar een lead en ultiem naar een klant.
Wat kost het en levert het op?
Systemen als Hubspot en SharpSpring zijn zeker niet goedkoop en lead generation trajecten kosten veel tijd, maar bij de juiste inzet leveren deze op zowel marketing als sales meer dan voldoende resultaat. PulseMarketing kan u naast de juiste website ook meehelpen bij inbound marketing en lead generation.
Neem contact met ons op voor meer informatie, zodat we u kunnen adviseren!